Θέλεις λοιπόν να εκμεταλλευθείς το Internet και το Digital Marketing; Πολύ καλά κάνεις. Αλλά πως αρχίζεις; Πως συνεχίζεις; Πως αξιολογείς; Συνέχισε να διαβάζεις αν θέλεις να μάθεις τα βασικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσεις, ώστε η επένδυση που θα κάνεις σε χρόνο και χρήμα να αποδώσει όσο το δυνατόν καλύτερα και συντομότερα.
Το βασικό πλάνο
Από τα πρώτα στάδια υλοποίησης μίας Digital Marketing επένδυσης, χρειάζεται να υπάρχει ένα σχέδιο, δηλαδή η βασική στρατηγική για το κοινό και τους στόχους που υπάρχουν. Αυτή είναι η πιο σημαντική απόφαση. Θα επηρεάσει όλες τις μελλοντικές ενέργειες και για αυτόν τον λόγο αποτελεί το πρώτο βήμα πριν υλοποιηθεί οτιδήποτε. Το πλάνο, πρέπει να καθοριστεί επακριβώς και να καταγραφεί. Αμέσως μετά χρειάζεται να αξιολογηθούν τα υπάρχοντα μέσα και εργαλεία (εφόσον αυτά υπάρχουν), υπό το φως της νέας στρατηγικής και να αποφασιστεί ποιά από αυτά θα συμμετέχουν στο νέο μίγμα ψηφιακού μάρκετινγκ.
Πως θα λύσεις το κουβάρι των μέσων, των εργαλείων και των υποδομών
Με το ξεκίνημα της υλοποίησης, χρειάζεται η δημιουργία (ή η σωστή επανενεργοποίηση) του συστήματος υποδοχής και υλοποίησης των ενεργειών βάσει της στρατηγικής μας. Ένα website, ένα blog, ακόμα και μία απλή σελίδα στο Facebook, μπορούν να αποτελέσουν τα σημεία εκκίνησης της ψηφιακής παρουσίας στο διαδίκτυο. Συνίσταται η δημιουργία περισσοτέρων από ένα καναλιών ψηφιακού μάρκετινγκ διότι η πολλαπλή παρουσία πολλαπλασιάζει και τις ροές επισκεπτών προς τους στόχους που θέτουμε και ενδυναμώνει κατά πολύ την παρουσία μας στο διαδίκτυο. Με αυτόν τον τρόπο οι δυνατότητες της ψηφιακής υποδομείς είναι πολύ καλύτερες από το άθροισμα των δυνατοτήτων των επιμέρους εργαλείων.
Analytics. Για να μετράμε, να αξιολογούμε και να βελτιώνουμε
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να στηθεί και το σύστημα μέτρησης της αποτελεσματικότητάς μας. Το Google Analytics αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία αξιολόγησης και ανάλυσης της επισκεψιμότητητας στα sites και θα μας επιτρέψει να έχουμε την απαραίτητη πληροφόρηση για το τι αρέσει στους επισκέπτες των μέσων μας και την αποδοτικότητα του περιεχομένου που δημιουργούμε. Φυσικά, επικουρικά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για αυτόν τον σκοπό τα ενσωματωμένα εργαλεία analytics που προσφέρουν οι πλατφόρμες των μέσων (website, blog, social media) που έχουμε επιλέξει, όπως για παράδειγμα τα στατιστικά του Blogger ή του WordPress καθώς επίσης και τα Insights του Facebook, του YouTube, του LinkedIn και των υπολοίπων Social Media.
Και τι δημοσιεύω μέσα σε όλα αυτά; Χρήσιμο και ελκυστικό Περιεχόμενο
Επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ελκυστικού -για τους επισκέπτες μας- περιεχομένου. Στις περισσότερες τυπικές περιπτώσεις, ένα Website περιλαμβάνει τις βασικές πληροφορίες για αυτά που μπορεί να προσφέρει κάθε εταιρία. Τα Social Media, επεκτείνουν την γκάμα του περιεχομένου, με τις τρέχουσες εξελίξεις του εκάστοτε κλάδου, χρήσιμες συμβουλές πάνω στο αντικείμενο της εταιρίας και αποτελούν την ιδανική πλατφόρμα για δημοσίευση multimedia υλικού που βρίσκουμε ή δημιουργούμε. Σε αρκετές περιπτώσεις την διαφορά κάνει ένα εταιρικό Blog, που μπορεί να φιλοξενήσει άρθρα, απόψεις, case studies και θετικές μαρτυρίες πελατών, συμπληρώνοντας την εικόνα που θέλουμε να έχουν οι επισκέπτες μας και οι δυνητικοί πελάτες για την εταιρία μας.
Η δημιουργία περιεχομένου, μακροχρόνια, είναι το πιο δύσκολο έργο. Πρώτον, διότι το περιεχόμενό μας πρέπει να ανανεώνεται και να επικαιροποιείται για πάντα προκειμένου να διατηρεί την αξία του και την ελκυστικότητά του και δεύτερον διότι -γενικά μιλώντας- σπανίζουν τα στελέχη που έχουν ταυτόχρονα την διάθεση, τις γνώσεις και την ικανότητα δημιουργίας. Εάν όμως κάποια εταιρία κατορθώσει να παράξει ποιοτικό περιεχόμενο, τότε η διαδικτυακή υποδομή της αρχίζει να προσελκύει αυτόματα επισκέπτες και άρα, δυνητικούς πελάτες. Οι μηχανές αναζήτησης καταλαβαίνουν και αξιολογούν υψηλά το περιεχόμενο των σελίδων, ενώ ταυτόχρονα οι επισκέπτες διαδίδουν μέσω των Social Media και άλλων τρόπων το μήνυμά μας. Εξάλλου, το ποιοτικό, επίκαιρο και ελκυστικό περιεχόμενο είναι ο βασικότερος πυλώνας του SEO (Search Engine Optimization).
Πως μπορώ να συντομεύσω την διαδικασία; Χρειάζομαι αποτελέσματα Άμεσα!
Αν ακολουθήσουμε τα παραπάνω βήματα, πολύ σύντομα έχουμε τον βασικό πυρήνα υλικού που θα κάνει την παρουσία μας ελκυστική στους επισκέπτες μας. Αυτός ο πυρήνας μπορεί και πρέπει να βοηθηθεί με κάποια μορφή προβολής που θα φέρει άμεσα επισκέπτες και αν όλα έχουν σχεδιαστεί σωστά, τις πρώτες πωλήσεις ή τα πρώτα leads, με την μορφή ερωτήσεων, εκδήλωσης ενδιαφέροντος ή επικοινωνίας με υποψήφιους πελάτες στην περίπτωση εταιριών με μεγαλύτερο χρονικά κύκλο πώλησης.
Στην Ελλάδα, αυτή την στιγμή υπάρχουν ουσιαστικά μόνο δύο πλατφόρμες προβολής. Η διαφημιστική πλατφόρμα της Google, το Google Adwords, και η διαφημιστική πλατφόρμα του Facebook, με το Facebook Ads.
Και οι δύο πλατφόρμες προσφέρουν σημαντικά πλεονεκτήματα συγκριτικά με τους παραδοσιακούς τρόπους προβολής, ενώ στα πιο δυναμικά τμήματα της αγοράς κυριολεκτικά κυριαρχούν.
Πέρα από τις δύο βασικές πλατφόρμες, διαφημιστική προβολή στο διαδίκτυο, σε συγκεκριμένες στοχευμένες περιπτώσεις μπορεί επίσης να γίνει στο LinkedIn που πλεονεκτεί σε επαγγελματικό κοινό και σύντομα ελπίζουμε στο Twitter και στο Pinterest.
Επίσης, υπάρχει και η δυνατότητα κατ’ επιλογήν τοποθέτησης κάποιου banner σε συγκεκριμένα στοχευμένα θεματικά sites, που ήταν παλαιότερα η παραδοσιακή μέθοδος προβολής, αλλά σήμερα, μειονεκτεί συγκριτικά με τα πλεονεκτήματα και το τίμημα που μπορούν να επιτευχθούν στις μεγάλες πλατφόρμες. Ωστόσο, μερικά από αυτά τα sites έχουν εκατομμύρια επισκέπτες και αν υπάρχει η ανάγκη εντατικής βραχυχρόνιας προβολής μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολύ καλά αποτελέσματα.
Και μετά;
Μέχρι τώρα έχουμε ολοκληρώσει το αρχικό στήσιμο της υποδομής και των analytics μας, έχουμε γεμίσει τα κανάλια μας με ποιοτικό περιεχόμενο και έχουμε κάνει τις πρώτες ενέργειες προβολής. Από αυτό το σημείο και μετά αρχίζει η κανονική λειτουργία των σημείων παρουσίας μας και απολαμβάνουμε τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας. Αλλά η προσπάθεια δεν σταματά εδώ. Χρειάζεται συνεχής επαναξιολόγηση και βελτιστοποιήσεις. Δοκιμάζουμε διαφορετικού τύπου περιεχόμενο. Δοκιμάζουμε διαφορετικά κανάλια προβολής. Από τα analytics μετράμε, αξιολογούμε και αποφασίζουμε ποιός είναι ο αποδοτικότερος τρόπος προβολής. Συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε με ολοένα και καλύτερο περιεχόμενο τα αποδοτικότερα σημεία παρουσίας μας, επιδιώκοντας αφενός να προσελκύσουμε νέους επισκέπτες και αφετέρου να κρατούμε συνεχώς ενεργό το ενδιαφέρον των υπαρχόντων. Σε τακτά χρονικά διαστήματα και ανάλογα με τις τρέχουσες επιδιώξεις κάθε Οργανισμού, πραγματοποιούμε ενέργειες εντατικής προβολής, εστιασμένες στο κοινό μας που πλέον γνωρίζουμε όλο και καλύτερα από τα στατιστικά μας και από τον διάλογο/ερωτήσεις που θα πρέπει να έχουμε προξενήσει στο Blog και στα Social Media.
Σύνοψη των Εργασιών
Μέσα στην διαδικασία υλοποίησης μίας Στρατηγικής Ψηφιακού Marketing θα πρέπει να υπολογίζετε πόρους για να καλύψετε τις παρακάτω διακριτές και απαραίτητες ενέργειες:
- Ανάπτυξη, δηλαδή η δημιουργία των υποδομών ψηφιακού μαρκετινγκ και η καταγραφή της Στρτηγικής. Αφορά το αρχικό στήσιμο των εργαλείων – μέσων που έχουν επιλεγεί και την διασύνδεση μεταξύ τους.
- Δημιουργία Περιεχομένου, που είναι το υλικό (κείμενα, φωτογραφίες, Video, φόρμες, παρουσιάσεις, γραφικά, διαγράμματα κ.ο.κ) που θα γεμίζει τα μέσα που αναφέρονται παραπάνω. Το ποιοτικό περιεχόμενο, αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα διατήρησης και αύξησης της επισκεψιμότητας των sites και των social media της εκάστοτε εταιρίας.
- Διαχείριση της υποδομής, είναι η συνεχής συντήρηση της δομής και του περιεχομένου, η επέκτασή της αν κρίνεται απαραίτητο, οι απαντήσεις στην πιθανή συμμετοχή των επισκεπτών και η πρόκληση συμμετοχής και διαλόγου, η επίλυση προβλημάτων και η ανάλυση, αξιολόγηση και αποτίμηση του περιεχομένου και των ενεργειών μαρκετινγκ που πραγματοποιήθηκαν, καθώς και η συνεχής βελτιστοποίησή τους.
- Διαφήμιση, που είναι η πληρωμένη προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων σε επιλεγμένο κοινό, η επιλογή του μηνύματος, η επιλογή του target group, η ανάλυση των αποτελεσμάτων, η βελτιστοποίηση της καμπάνιας και τα στατιστικά.
Η ανάπτυξη, το περιεχόμενο και η διαχείριση έχουν αποκλειστικό στόχο να μετατρέπουν σε πελάτες τους επισκέπτες που έρχονται από την διαφήμιση και τις καμπάνιες. Την παρούσα χρονική στιγμή και όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, η προβολή μέσω των Facebook και AdWords (συμπεριλαμβανομένου του Video) αποτελεί μονόδρομο για να μπορέσει να αποδώσει η υποδομή μας, ειδικά στα αρχικά στάδια. Οι επισκέπτες μας, μας βρίσκουν αρχικά μέσω της διαφημιστικής προβολής και στην συνέχεια, η υποδομή μας και ειδικά το ενδιαφέρον περιεχόμενό μας, τους υποδέχεται, τους πείθει και τους μετατρέπει σε πελάτες.
Συμπεράσματα
Το Digital Marketing είναι εδώ και θα παραμείνει. Στην Ελλάδα είμαστε ακόμα σχετικά πίσω συγκριτικά με τον υπόλοιπο κόσμο. Δαπανούμε το 15-20% της διαφημιστικής πίτας σε ψηφιακά μέσα όταν στις ΗΠΑ το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 50% και στο Ηνωμένο Βασίλειο το 55%, έχοντας κατακτήσει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των διαφημιζόμενων. Είναι σίγουρο ότι η τάση αυτή θα επικρατήσει κι αυτό σημαίνει ότι όποιος Οργανισμός εντάσσεται και εκμεταλλεύεται το Ψηφιακό Μάρκετινγκ τώρα, αποκτά σημαντικό πλεονέκτημα και προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού του. Επίσης, όσο κι αν αυτό ακούγεται κοινότυπο, η Ελληνική Κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. Κάθε επιχείρηση που έχει επιζήσει 5-6 χρόνια ύφεσης, σημαίνει ότι αν μη τι άλλο, έχει κάτι να προσφέρει στο κοινό της και κάτι κάνει σωστά.
Είναι βασική μας θέση ότι καμία εταιρία δεν μπορεί να αγνοεί τις δυνατότητες που παρέχονται και ταυτόχρονα να ελπίζει σε επιβίωση και ανάπτυξη. Όσες επιχειρήσεις επιβιώσουν, θα έχουν παρουσία και θα εκμεταλλεύονται τα νέα μέσα και τις δυνατότητες που αυτά προσφέρουν.
Σου άρεσε το άρθρο; Γιατί δεν γράφεσαι για να μην χάσεις το επόμενο;
Πως υλοποιήσατε εσείς την στρατηγική σας στο Ψηφιακό Μάρκετινγκ; Ποιές πλατφόρμες χρησιμοποιείτε; Τι αποτελέσματα έχετε; Σχολιάστε παρακάτω κι αν έχετε απορίες ή θέλετε να μάθετε περισσότερα, επικοινωνήστε μαζί μας.